WERKWIJZE

 Werkwijze

De specialist van 'Handen in 1 voor gedrag' werkt 
Handelings gericht (HGW).  

De  gehanteerde HGW- cyclus bestaat uit 4 fasen:
1 Waarneming/observeren
2 Het analyseren van de situatie en begrijpen wat het kind/jongeren aan onderwijsbehoeften nodig heeft .
3 Het opstellen opstellen van een ondersteuningsplan
4 Het uitvoeren van het plan en het evalueren

HGW gaat uit van 7 principes:
1. De onderwijsbehoefte van de leerling staat centraal
2. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving
3. De leraar doet er toe
4. Positieve aspecten zijn van groot belang
5. Constructieve samenwerking met school en ouders
6. Doelgericht werken
7. De werkwijze is systematisch en transparant

De benadering van de specialist is maatwerk en afhankelijk van de individuele situatie van het kind/de jongeren. 

De  door de specialist gehanteerde benadering is onder andere gebaseerd op methodieken en technieken afkomstig van : 
  • Acceptance and Commitment Therapy ( ACT)
  • Cognitieve gedragstherapie ( CGT)
  • De Teacch benadering (Mesibov, Shea & Schopler)
  • Sensorisch profiel (Olga Bogdashina)
  • Brainblocks
  • Executieve functies
  • Oplossingsgerichte benadering

Acceptance and Commitment Therapy (afgekort ACT)
ACT is een therapievorm die voortbouwt op de klassieke gedragstherapie van B.F. Skinner. 

Bij ACT leer je om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt in je leven, zodat je je aandacht kunt richten op waardevolle dingen. Het is een ervaringsgericht traject waarbij je aan de slag gaat met je binnenwereld (gedachten en emoties) en lichaam. Ook mindfulness oefeningen zijn onderdeel van het traject. Deze vorm heeft verder veel raakvlakken met cognitieve gedragstherapie.

Cognitieve gedragstherapie
Is gericht op het denken en voelen, hoe die het gedrag beïnvloeden en hoe  daar mee om te gaan. 

TEACCH
Een specifiek op autisme spectrum stoornissen afgestemde methodiek. TEACCH staat voor “Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children”. De  TEACCH benadering helpt het kind/de jongere zich zelf te ontwikkelen door het bieden van veilige gestructureerde omgeving, het leren van vaardigheden en het toepassen van de geleerde vaardigheden in een andere ruimte/situatie. 

Sensorisch profiel
Een Sensorisch profiel is een analyse van de zintuiglijke hyper gevoeligheid en hypo gevoeligheid. Duidelijkheid hierover kan het makkelijker maken om gedrag te begrijpen en passende vervolgstappen te nemen.

Executieve functies
Executieve functies zijn uitvoerende regelfuncties: planning, aandacht, werkgeheugen, gedragsregulatie, taakinitiatie. Deze functies zijn aansturend, controlerend en beïnvloeden het gedrag en het leren. Executieve functies bepalen mede het succes op school.

Oplossingsgerichte benadering
De focus bij de oplossingsgerichte benadering ligt op: de gewenste situatie in de toekomst (in plaats van het probleem), de eerder ervaren successen in het verleden en de mogelijkheden en competenties  van het kind/de jongere om de gewenste situatie te bereiken.   Een voorbeeld van een oplossingsgerichte methode om een kind te begeleiden is Teken je gesprek..  Een tool waarbij de situatie en oplossing  'door middel van tekeningen en kleuren gevisualiseerd wordt.
Share by: